Alla inlägg under januari 2007

Av Åke Johansson - 19 januari 2007 11:18

Barnexperten Penelope Leach kommer fram till i en stor undersökning att små barn mår helt klart bäst av att vara hemma och inte på "dagis". Ingen överraskning tycker jag, men det höjs många röster för hur viktigt det är att ha barn på dagis. Jag tycker också att vi har bra dagis i Sverige, men hur hanterar vi frågeställningen: "Om det är bättre för barn att vara hemma, varför kan inte "staten" uppmuntra detta i större utsträckning?"De flesta väljer ändå att tidigt ha barnen på dagis...Är detta framtvingat i vårt "välfärdssamhälle"?Är det så att vi inte har "råd" att ställa om vår livsstil till att se till barnens bästa. Bägge måsta arbeta för att det ska går ihop.Är motivet för barnens bästa eller för "vårt" bästa?Måste vi hänga med i karriärstempot och visa att vi prioriterar "rätt". Att vara hemma med barn innebär ju att man "inte arbetar"....!!!Varför kan vi inte erkänna arbete hemma med barnen som ett extremt viktigt arbete? Att få se ett land formas av unga som är tryggare och mer välmående (enl undersökningen) än vi kan se idag vore en stor vinst. Jag tror att satsade pengar nu på tex ett rejält vårdnadsbidrag skulle lätt tjänas in i andra änden då utgifterna för "vård" av otrygga tonåringar skulle minska.

Av Åke Johansson - 15 januari 2007 11:03

Måste skriva några rader om vad det är som värnas, när abort ska vara en mänsklig rättighet och får i många fall en prioritering före det ofödda barnets liv.Jag har nyss blivit pappa till en pojk. Han föddes för tidigt och när man vistas i den miljön där många barn ligger som har fötts i vecka 32, 30, 27, 26 och t o m tidigare än vecka 25, så väcks frågorna... på vilka grunder har man avgjort vad som är värdigt liv och inte värdigt liv, på vilka grunder har man fastslagit när det värdiga livet börjar... är det inte dags att sänka abortgränserna? Svenska kyrkan erbjuder "begravnings"gudstjänster för aborterade barn (oj.. foster) samtidigt som andra foster bränns i värmeverk som riskavfall. Ska inte en mänsklig rättighet kännas som om den värnar livet?Ska man inte bli glad av mänskliga rättigheter... varför känns det inte så när jag tänker på abort?Jag kan förstå att det finns enskilda fall som är svåra och jag har stor respekt för beslut som måste tas p g a tragedier, men jag vill att vårt samhälle lyfter upp frågorna kring abort och att de beslutande organen omprövar de befintliga gränserna och tar beslut som bättre värnar livet.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards