Direktlänk till inlägg 15 januari 2007

Livet kontra mänsklig rättighet

Av Åke Johansson - 15 januari 2007 11:03

Måste skriva några rader om vad det är som värnas, när abort ska vara en mänsklig rättighet och får i många fall en prioritering före det ofödda barnets liv.Jag har nyss blivit pappa till en pojk. Han föddes för tidigt och när man vistas i den miljön där många barn ligger som har fötts i vecka 32, 30, 27, 26 och t o m tidigare än vecka 25, så väcks frågorna... på vilka grunder har man avgjort vad som är värdigt liv och inte värdigt liv, på vilka grunder har man fastslagit när det värdiga livet börjar... är det inte dags att sänka abortgränserna? Svenska kyrkan erbjuder "begravnings"gudstjänster för aborterade barn (oj.. foster) samtidigt som andra foster bränns i värmeverk som riskavfall. Ska inte en mänsklig rättighet kännas som om den värnar livet?Ska man inte bli glad av mänskliga rättigheter... varför känns det inte så när jag tänker på abort?Jag kan förstå att det finns enskilda fall som är svåra och jag har stor respekt för beslut som måste tas p g a tragedier, men jag vill att vårt samhälle lyfter upp frågorna kring abort och att de beslutande organen omprövar de befintliga gränserna och tar beslut som bättre värnar livet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åke Johansson - 2 april 2007 09:00

En hel del argument har förts fram som gäller antalet aborter efter vecka 12 (före v 18), där man säger att i Sverige är det en mycket liten andel av aborterna som sker efter vecka 12 och att en sänkt abortgräns i praktiken inte skulle få någon effek...

Av Åke Johansson - 19 januari 2007 11:18

Barnexperten Penelope Leach kommer fram till i en stor undersökning att små barn mår helt klart bäst av att vara hemma och inte på "dagis". Ingen överraskning tycker jag, men det höjs många röster för hur viktigt det är att ha barn på dagis. Jag tyck...

Av Åke Johansson - 29 november 2006 08:44

Fundering 1 Vilket värde har människan? - har djuren samma värde? En del humanister säger så och hamnar då i ett stort problem där människans värde snabbt kan reduceras till att vara jämförbart med en bakteries värde. Christer Sturmark säger att m...

Av Åke Johansson - 16 november 2006 14:15

Några saxade citat från Humanisternas idé- och handlingsprogram: "Humanistisk etik utgår från mänskliga erfarenheter, önskemål, behov och värderingar." "Vi tycker att det är tid för mänskligheten att bli mogen - att lämna bakom sig en världsbil...

Av Åke Johansson - 11 november 2006 15:49

Hmmm... Mycket kritik mot att intelligent design vill vara "vetenskaplig" har jag sett, men det skulle vara intressant att se en objektiv granskning av evolutionsteorins olika delar vad beträffar deras vetenskaplighet. Det finns olika kriterier för v...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards